שגרה תזונתית בימים מתוחים

דרכים לשמור על שגרה תזונתית לנו ולילדינו בימי חוסר שגרה
כותבת המאמר עבור קבוצת גורמה: חן ציון מיכל, M.Sc, דיאטנית קבוצת גורמה

המצב הביטחוני יוצר לצערנו סדר יום חדש וימים של חוסר וודאות.
ישנם ילדים שאינם יוצאים למסגרות החינוכיות, ואלו שבשעות היום בלימודים או בגן –חוזרים לאחר מכן ישירות לבתים. ללא התאווררות בחוץ, ללא פעילות גופנית באוויר הנעים, אלא לאווירה של ארבעה קירות עם מנת יתר של מהדורות חדשות.

למצב הלא שגרתי השפעה ישירה על אופן האכילה שלנו, וגם על צורת האכילה של ילדינו. רבים פונים לאוכל כמקור ראשוני לנחמה, מעדיפים מתוקים ופחמימות על כל מזון אחר. גם בבית בו משתדלים לאכול בריא, קורה בתקופות אלו שהאכילה נדחקת הצידה והופכת אגבית, לא מתכוננת ובעיקר לא מודעת.

4 דרכים לשמירה על שגרה תזונתית בימים אלו של חוסר שגרה:

  1. צמצום במסכים בכלל ובמידע חדשותי בפרט.
    דווקא בימינו הטכנולוגיים מדיי כדאי להפנים – אין צורך בחיבור מתמיד למתרחש בחוץ, להיפך –ההפוגה מסייעת לנו. חשוב להגן על עצמינו מפני הצפה בחששות ובמתח. עודף המידע, מהדורות החדשות, המבזקים ברכב וההתראות בסללורי עלולים להוציא כל מבוגר שפוי משלוותו. הילדים קולטים את התגובות האלה שלנו ומחקים אותן. רצוי לקבוע זמן משפחה אחרי הצהריים ובערב בבית שבו מתנתקים מהמסכים ופשוט נרגעים.
    רעיונות לאוורור לנו ולילדים – משחקים, ציורים, משחקי תפקידים, בישול ארוחה יחד, קריאת ספרים, צפייה בסרטים אהובים.
  2. שמירה על שגרה בחוסר השגרה.
    בייחוד אצל ילדים קטנים -שעות שינה וארוחות קבועות הם הבסיס לשמירה על השפיות שלהם וגם שלנו כהורים. יש להקפיד ולהתמיד בטקסי שינה הקבועים, לדוגמא ארוחת ערב, מקלחת סיפור לפני השינה.
    ילדים מרבים להיפגש עם חברים בגן המשחקים לדוגמא. לא כדאי לוותר על המפגש החברתי, אלא ניתן לעשות תורנות ולהזמין חברים כל פעם לילד אחר. הרווח הוא כפול, הילד ממשיך בשגרה, וגם להורים יש הפוגה ושיחה עם הורים אחרים.
  3. ארגון סביבת אכילה בריאה.
    כיוון שלא בכל רגע ניתן לקפוץ לסופר ולירקן, – ישנה חשיבות יתרה לקניות מתוכננות ומאורגנות היטב. בזמנים כאלו כדאי לצייד את המזווה הביתי בטחינה, חמאת בוטנים, פסטות מלאות, קטניות ודגנים ובמקפיא – ירקות קפואים לשלל מרקים ותוספות. רצוי להרבות בקניות פירות וירקות טריים, ולהגיש אותם כחטיף לילדים במקום גלידה, לדוגמא. פירות משומרים ורסק תפוחים מוכן, פירות יבשים ואגוזים הם אפשרויות מצוינות – ומהווים בסיס נהדר להכנת עוגה או עוגיות ביתיות.
    כמו כן תפריט שבועי של ארוחות מסודרות (צהריים וערב), יפחית פתרונות של הרגע האחרון כמו אוכל מוכן וג'אנק פוד. תפריט ארוחות ערב לדוגמא: יום א' כריכי סלט ביצים ואבוקדו, עם ירקות פרוסים. יום ב' מרק ירקות עם קוסקוס מלא. יום ג' פיצה ביתית. יום ד' כריכים עם סלט טונה וירקות. יום ה' פשטידת גבינות.
    כולנו כהורים יודעים שלפעמים אין תחליף לחטיף. מה שכדאי וחשוב ברגעים כאלה – לאפשר, למנוע הסחות דעת, להתרכז באוכל ובאמת להנות ממנו. כך האוכל לא יהווה רק פתרון לשעמום או מצוקה רגשית –אלא פינוק ונחמה זמנית- כמו שאנו המבוגרים מתפנקים לפעמים- וזה ממש בסדר.
  4. פעילות גופנית- כל האמצעים כשרים
    הילדים שלנו זקוקים לכשעתיים של תנועה לפחות ביום.
    חשוב לשמור על שגרה כלשהי של פעילות גופנית: אם מתקיימים חוגים וניתן להמשיך ולהגיע רצוי ואף חשוב לעשות זאת. אם פחות מתאפשרת השהיה במרחבי המשחקים בחוץ, אפשר לשחק מחבואים גם בבית.
    פעילות שמככבת אצלינו בבית: מכבים את החדשות, שמים דיסק קצבי במערכת ומתחילים לרקוד עם הילדים –לפריקת מתחים והעלאת המורל, וכמובן שחרור אנרגיות חיוביות.
    לאימהות המתוחות – גם מוזיקה רגועה עם תרגילי מתיחות והרפיה יעזרו לנו להכין את עצמנו ליום חדש עמוס מטלות.

בתקווה לימים שקטים

* המאמרים נועדו למתן מידע כללי ואינם מחליפים התייעצות פרטנית עם גורמי מקצוע.