הכן תפריטך לחורף

כותבת המאמר עבור קבוצת גורמה: חן ציון מיכל, M.Sc, דיאטנית קבוצת גורמה

החורף עוטף אותנו באהבה ובבית חמים ונעים.
בתוך האווירה הזו כשנדמיין את עצמנו בבית מצטיירת לנו תמונה של כוס משקה חם עם "משהו" ליד.
ה-"משהו" הזה ועוד שכמותו, תורמים לעליה המסורתית במשקל במהלך חודשי החורף.
האם תופעה זו מחויבת המציאות?
האם באמת כל כך קשה לרזות או לפחות לשמור על המשקל בחורף?

בתחילה נציג את הסיבות לאכילת יתר בחורף:

קור-כשקר לנו, מרכז הרעב מתחיל לאותת איתותים של רעב, הגורמים לאכילה עודפת של מזונות עתירי שומן המחממים את הגוף.
ואכן בחיות מעבדה ראו שחימום ישיר של מרכז הרעב גורם לירידה בתאבון.
כמו כן הקור גורם להרגשת אי נוחות, ושמן שלא נוח לו אוכל.

אפרוריות הנוצרת מגשם , עננים ושלכת, ויוצרת מעיין דיכאון, ושמן בדיכאון אוכל, בעיקר פחמימות שמעלות את הסרוטונין במוח ויוצרות מצב רוח טוב.
מדוע נוצר דיכאון?
נוצר יותר מלטונין שהוא מטבוליט (חומר שנוצר במהלך חילוף חומרים בגוף) שרמתו עולה בחושך, ובחורף יש הרבה חושך!
עלייתו גורמת לירידה בסרוטונין.
התוצאה : יותר רעב, פחות שינה ופחות רוגע המביאים לאכילת יתר בגלל כל גורם בנפרד וכולם ביחד.
דה עקה שהאכילה יוצרת שיפור זמני במצב הרוח, אח"כ מגיע החרטה והאכזבה מעצמנו ואכילה נוספת כדי להירגע.

שתייה חמה שותים יותר שתייה חמה, וכך מקבלים יותר קלוריות מסוכר, (אם לא שמים ממתיק,או שותים בלי סוכר) הגורמים לעלייה איטית מאוד, אך בטוחה.
כל שתי כפיות סוכר שוות ל 40 קלוריות, כוס שוקו שווה ל-170 קלוריות.

נמצאים בבית בחורף נמצאים יותר בבית, ואז אוכלים יותר.

די לצרה בשעתה סומכים על בגדי החורף הרחבים שיסתירו את העודפים, אבל בסוף כל חורף מגיע הקיץ .

כיצד ניתן להתמודד עם אתגרי החורף?
ראשית כדאי לדאוג שלא יהיה לנו קר, למשל: להגביר פעילות גופנית-שגם מחממת וגם מעלה את מצב הרוח בזכות שחרור אנדורפינים לדם (כמו אופיום טבע).
כמו כן פעילות גופנית יוצרת תעסוקה וגם שורפת קלוריות.
ניתן להתחמם גם ע"י לבישת בגדים מתאימים ואכילת מזונות חמים ושתייה חמה.
כמו כן שצריך לשנות הרגלי אכילה גם בחורף ולא להיכנע לקשים !!
למשל: הקפדה על אכילת כמויות קטנות לעיתים קרובות, לא להישאר רעבים וכו'.

מזונות מומלצים:
מומלץ לאכול מרקים חמים דלי קלוריות, המתבססים על ירקות וקטניות ללא שומן, וגם פשטידות חמות
לא שמנות העשויות מירקות וגבינות דלות שומן.

לא לשכוח שכף שקדי מרק שווה ל-40 קלוריות, ולכן כדאי להימנע. מרקי קטניות מהווים תחליף למנת חלבון,
כוס קטניות מבושלות שווה 120-160 קלוריות.
פחמימות מורכבות משביעות לאורך זמן, ומספקות לגוף אנרגיה זמינה בתהליך איטי, ולכן מומלצות בחום.
למשל- מזונות המכילים סיבים תזונתיים, מוצרים מקמח מלא (כולל לחם מלא), שיבולת שועל ואורז מלא.
אתגרי החורף הם לא פשוטים, אך עם רצון טוב והרבה תפילה ניתן לשמור על בריאות הגוף גם בחורף.

בברכת חורף בריא, חמים וטעים.

* המאמרים נועדו למתן מידע כללי ואינם מחליפים התייעצות פרטנית עם גורמי מקצוע.