ארוחות ילדים בחופש הגדול

10 טיפים חשובים להתנהלות נבונה עם אכילת ילדים בחופש הגדול

"אני רעב/ה"
"משעמם לי. מה אוכלים היום?"
"שוב פעם האוכל הזה?!"
בחופש הגדול, המשימה של ההורים נעשית מאתגרת פי כמה: במשך חודשיים שלמים, אנחנו צריכים לעניין את הילדים, למצוא להם עיסוקים, ובנוסף גם לדאוג שיאכלו אוכל בריא. ברוב המקרים המפתח הוא תכנון.

תכנון זמני קניות, תכנון ארוחות וארוחות ביניים, ותכנון הבישול. כשאנחנו עם הילדים בבית, ההתארגנות מראש היא קריטית, בייחוד כשהמטרה שלנו היא שהילדים יאכלו אוכל בריא. כמו שלא הגיוני להירשם לקייטנה בבוקר שבו היא מתחילה, לא הגיוני להיזכר ללכת לקניות כשצריך לאכול את ארוחת הצהריים.
ריכזתי עבורכם, ההורים – טיפים מעשיים להתמודדות היומיומית עם האכילה של הילדים בחופש:

  1. קניות: רצוי קבוע זמני קניות מוגדרים, פעם בשבוע קניות גדולות ועוד השלמות של מוצרי חלב ולחם באמצע השבוע. את הקניות הגדולות רצוי לא לערוך עם הילדים, שלא כל כך נהנים מהמשימה, ודורשים פיצוי בדמות ממתקים, מעדנים וחטיפים. מה שלא כדאי לשכוח לקחת לקניות הוא רשימה מסודרת על פי התפריט שבחרנו להכין באותו שבוע.
  2. רעיונות לארוחת בוקר: כריך עם גבינה/קוטג'/טוסט/ ביצה קשה/טונה וירקות. דגני בוקר פחות מומלצים כיוון שיחסית עשירים בסוכר ופחות תורמים לשובע.
  3. רעיונות לארוחות ביניים: פירות חתוכים/ שייק פירות/ חטיף בריא: פופקורן בהכנה עצמית, פירות יבשים ואגוזים, עוגייה, מאפינס או חטיף בריאות מהכנה ביתית.
  4. לגבי ארוחת צהריים: לבשל מראש כמות קציצות ולהקפיא. כל שנותר הוא להשליך לסיר רוטב וירקות. תוספת זריזה בצד והארוחה מוכנה תוך פחות מחצי שעה. כנ"ל לגבי שוקיים של עוף או שניצל.
  5. אכילה משעמום? עשו שלא ישעמם. נסו למצוא (ועדיף מראש) רעיונות ופתרונות להעסקת הילדים למשך שעות ארוכות בבית. רעיון טוב הוא ליצור בבית פינות קבועות של יצירה ומשחק. גם המטבח הוא מקום יצירה מצויין לילדים, שלמרות הלכלוך והבלגן ישמחו ויהנו מהחוויה של להכין ארוחה עם אמא (או אבא).
  6. הסכם מראש חוסך הרבה צרות. אם הולכים להצגה בקניון ומתכוונים לאכול ארוחת ערב בבית – להכין את הילדים מראש שלא קונים פיצה או יושבים בבית קפה. אם המשוואה שנוצרה אצל הילדים היא שקניון שווה פיצה או כל מזון מהיר אחר, כדאי להפחית את התדירות של הבילוי בקניון.
  7. הגבלה ידועה מראש. מה שתחליטו שמתאים לכם ולמשפחה שלכם- כך יהיה. בדרך כלל ההגבלה היא על חטיף אחד ביום וקרטיב אחד ביום. כך כולם יודעים את הכללים (שזה בסדר לחרוג מהם מדי פעם כמו בכללים לכל דבר) ואין בקשות נוספות בכל מקום אליו מגיעים.
  8. הילדים מבקשים גלידה? לא כל הגלידות שוות. עדיף לכוון את הילדים לכיוון של קרטיב (ארטיק) קרח ופחות גלידות חלביות העשירות בשומן צמחי ועתירות קלוריות. לגלידה אחת בגביע (שילד בן 4 יכול בקלות לסיים אותה בעשר דקות) – יש עלות קלורית שמשתווה לארוחה מלאה.
  9. לשתות הרבה. ורצוי כמה שיותר מים. שתיה מתוקה משולה לממתק, תורמת לנו סוכרים מיותרים ולא מרווה במיוחד. בייחוד בפעילויות בחוץ דרבנו את הילדים לשתות. יודעים ששתינו מספיק על פי צבע השתן – כשצבע צהוב הוא לא טוב, וצבע שקוף הוא אלוף.
  10. לזוז. ארגנו שעתיים ביום (לא חייבות להיות רצופות) בהן הילדים רוקדים בסלון, משחקים מחבואים או מתרוצצים בגן המשחקים. פעילות גופנית יומית שוות ערך בחשיבותה לכמות והאיכות של המזון אותו אוכלים הילדים ולכן מומלץ להקפיד ולא לוותר עליה, גם בחופש.

* המאמרים נועדו למתן מידע כללי ואינם מחליפים התייעצות פרטנית עם גורמי מקצוע.