אוכל, ספרים וילדים

קייטרינג גורמה: על ספרים ואוכל
לכבוד שבוע הספר, יערה אלון M.Sc, דיאטנית גורמה, סוקרת 5 ספרים הקשורים לאוכל ותזונה מהספריה הפרטית של ילדיה.

ספרי ילדים הם דרך נפלאה להציג לילדים מגוון נושאים הקשורים באוכל ותזונה: החל בהנאות הקשורות באכילה, דרך חשיבות הגיוון, בררנות באוכל, וכלה בנושאים של התנהגות אכילה וגבולות. במקום לשוחח על נושא מסויים בצורה מופשטת – בסיפור אנו מציגים דמויות מוחשיות , שקל יותר לילד להשוות עצמו אליהן. כמו כן, יש משהו בקשב של ילדים – שתמיד יעדיפו סיפור.
יש ספרי ילדים המעודדים אותנו להיכנס עם הקטנטנים למטבח ולהתחיל ליצור, ויש שמעלים נושאים של גבולות באוכל- מה לאכול, וכמה. ישנם ספרים המובאים כמעין אנציקלופדיה קטנה- המפגישה ילדים, אולי בפעם הראשונה עם מושגי תזונה שמעניינים אותם כל כך.

הנה חמישה ספרים מומלצים מהספריה הביתית של ילדיי:
קטנטנים – 0-5
האריה שאהב רק תות/תרצה אתר
הספר המוכר עוסק באריה בררן, שאוהב ומוכן לאכול רק תות, והשינוי שעובר עליו לאחר שאוכל המון המון תות. מתאים להציג כפתיח לדיון עם ילדים בנושא גיוון ובררנות באוכל: על אכילה מוגזמת מאותו המאכל – שאינה בריאה וממאיסה את המאכל האהוב, ועל היתרונות והכיף שבאכילה מגוונת.

לא השארתי לחתול/ענת עוז
שירים קצרים ומקסימים בנושא אוכל, עם חריזה נעימה המתאימים להצגה מגיל קטן. לעיתים שזורים רעיונות למשחק ופעילות – צביעת הביצה הקשה, הכנת סלט ועוד. כמו כן בסוף כל שיר מובאים טיפים לבריאות: "אפשר פלפל ירוק או אדום, צהוב או כתום, אך כשאני נהנה- הצבע לא משנה".

טרום חובה ומעלה: 4-7
מרק דלעת/הלן קופר
ספר עם מוסר השכל על התנהגות חברתית, אך אני אוהבת אותו כיוון שמתאים לקריאה ביום חורף קר: כשמסיימים את הקריאה יותר מכל יש חשק להכין עם הילדים מרק דלעת מהביל ומפנק.

שבעה אכלנים משונים/ מרי אן הוברמן
ספר משעשע העוסק בנושא חשוב מאין כמוהו- גבולות באוכל וגבולות בכלל.
מסופר על אם שכל ילד משבעת ילדיה יאכל מאכל אחד בלבד –ואם תסטה מהוראות ההכנה המדוקדקות –המאכל יושלך ולא יאכל. לכל ילד מכינה האם בדיוק את המאכל שהוא אוהב, מדייסה בלי גושים ועד ללימונדה ורודה ועד לאפיסת כוחות. הספר מעודד שיחה עם הילדים על נושא הבישול, על הטרחה הדרושה בהכנת כל מאכל, ועל החשיבות שבכל יום נאכל מגוון, אבל כולם יחד את אותה הארוחה העיקרית.

מילון התזונה הראשון שלי/ אסנת בירנבאום
"אמא, מה זה אבץ?" שאלה אותי יום אחד הבת שלי כשהייתה בגיל שלוש. למרות לימודיי התזונה שלי, גמגמתי ולא הצלחתי לתת הסבר מניח את הדעת. מילון התזונה הראשון שלי, כשמו כן הוא, מילון המציג מושגים בתזונה בצורה ברורה ומשעשעת – נותן מענה לשאלה זו ולרבות אחרות. הספר המצויין כתוב על ידי דיאטנית, שבניגוד אליי הצליחה לפשט את הביוכימיה המסובכת, לחרוזים פשוטים, מובנים ובגובה העיניים. הנה קטע על חביבי הילדים- הממתקים:
"מנה מתוקה אחת ביום- אפשר
אך גם לותר מותר.
ואם אכלתם, אז הנה לכם עצה:
צחצחו שיניים וצאו לריצה"

זוהי רק דוגמא מייצגת מתוך עשרות ספרי ילדים בנושא התזונה והאוכל, ממליצה לבדוק בספריה העירונית ולהתחיל את המסע הקסום הזה עם ילדכם!

* המאמרים נועדו למתן מידע כללי ואינם מחליפים התייעצות פרטנית עם גורמי מקצוע.

Scroll to Top
גלילה למעלה דילוג לתוכן