אוכל בריא ושאר ירקות

3 טעויות נפוצות באכילת ירקות

אם נשאל את עצמנו, האם בריא לאכול ירקות? קרוב לוודאי שתשובתנו תהיה חיובית. אבל כשנמשיך ונברר האם בכלל אכלנו ירקות היום וכמה – ייתכן והתוצאה עגומה למדי.
הנה 3 טעויות נפוצות באכילת ירקות וכיצד להימנע מהן:

  1. אוכלים לא שטוף
    מחסור בזמן, עצלות ואמונות שגויות מביאים לכך שחלקינו לא משקיעים בשטיפת הירקות (והפירות) שלנו לאחר קנייתם.
    חשוב לדעת, שירקות עלולים להזדהם בשלבי הגידול או לאחר הקניה, וכך ליצור התפרצויות של זיהום מחיידקים כגון ליסטריה או סלמונלה. שטיפה מסייעת להיפטר ממזהמים אלו.סיבה חשובה נוספת לשטיפה היא חומרי הדברה. ישנם מאות חומרי הדברה מורשים לשימוש בישראל, כשעשרות מתוכם מסוכנים לבריאותנו (פוגעים במערכות עצבים, חשודים כמזיקים למערכות הורמונליות או חשודים כמסרטנים). שטיפה מסירה חומרים אלו באופן חלקי.

    מה עושים? שוטפים.
    ביחרו ירקות שלמים ולא פגומים, השרו לחמש דקות בקערה נקיה עם מים ומעט סבון כלים. שפשפו והסירו חול ולכלוך נראה לעין עם הידיים או מברשת ייעודית. שיטפו לפני הקילוף – על מנת שלכלוך וחיידקים לא יעברו מהסכין אל הירק או אל הפרי.

  2. לא מגוונים
    מחקרים הוכיחו שאכילת ירקות בחמישה צבעים מגינה על גופינו ותורמת לשמירה על בריאותנו. בפועל רובינו קונים (ואוכלים) שוב ושוב את אותם הירקות, נשארים בעגבניה והמלפפון המסורתיים והמוכרים ומתייאשים מלהציג לילדינו ירק חדש לאחר פעמים בודדות בלבד.
    מה עושים? מגוונים. הנה כמה רעיונות:
    ירקות בצורתם המוקטנת חביבים על ילדים ומבוגרים כאחד, וטעמם מתקתק יותר: עגבניות שרי, מיני גמבה או בייבי גזר הם חטיפים צבעוניים מצוינים.
    צורת חיתוך שונה יכולה לקרוץ ולהזמין לאכול ירק חדש: מקלות קולורבי, 'סרטי' גזר (ע"י קולפן). ניתן אפילו להשתמש בחותכני עוגיות ליצור לבבות בטטה.
    הוסיפו למתכון המוכר ירק חדש, או השתמשו בעשבי תיבול שלא השתמשתם בהם קודם לכן. יכול להיות שתופתעו.
  3. הכל או כלום
    ישנה תפיסה רווחת אך מוטעית שהצורה הבריאה היחידה לאכילת הירקות היא אכילתם טריים.ובכן, בואו ונשנה יחד תפיסה זו, שכן בירקות ישנם רכיבי תזונה השומרים על ערכם בבישול, הקפאה, חימום ואפילו כאשר נארזים בקופסת שימורים. דוגמא מצוינת לכך היא הליקופן – נוגד החמצון היעיל ורב העוצמה המצוי בעגבניה, שדווקא זמין יותר לאחר הבישול. במקרה של הליקופן רוטב עגבניות מבושל עדיף על העגבניה הטריה. דוגמא נוספת היא הירקות הקפואים, הנארזים טריים ועוברים הקפאה בשיטה ייחודית השומרת על ערכם התזונתיים ממש (ויש טוענים שאף יותר) כשל ירקות טריים.

    מה עושים? קונים חכם. בזמן הקניות, כדאי להצטייד בירקות ב'מצבי צבירה' שונים על מנת שנוכל ליהנות מיתרונותיהם לאורך השבוע:

    1. כאשר תבחרו ירקות משומרים, רצוי להעדיף כאלו ללא מלח ברשימת הרכיבים.
    2. קנו ירקות טריים בעונתם, על מנת לקבל את מקסימום הערכים התזונתיים במינימום עלות.
    3. במקביל מלאו את המקפיא בירקות קפואים כמו תירס, אפונה ושעועית ירוקה. ירקות אלה ניתן לחלוט, לבשל במיקרו גל או לאדות, על מנת ליצור תוספת מהירה לכל ארוחה.

אז איך אתם אוכלים את הירקות שלכם?

* המאמרים נועדו למתן מידע כללי ואינם מחליפים התייעצות פרטנית עם גורמי מקצוע.

Scroll to Top
גלילה למעלה דילוג לתוכן